How are you doing?

Ibland känner jag mig lite som killen i Telenors tv-reklam. Amerikanarna frågar i stort sätt alltid i samband med "Hi" även "How are you?" eller "How are you doing?". Då är frågan; ska man svara eller inte? De är förvirrande. För svarar man inte tittar dom ibland på en som "Svara?" å svarar man känner man att dom kanske inte alls undrar på riktigt. Jätte tokigt.
En annan kulturkrock är svenskarnas stelhet. Vi svenskar är väldigt reserverade av oss, vi har en sorts osynlig gräns som främlingar inte får komma innanför. Dom jag träffat i USA är mkt för kindpussar redan vid första mötet. Kan bero på att min värdfamilj har italiensk bakgrund. Här skakar man inte hand, utan de är en lätt kram å en puss på kinden som gäller. Själv sträcker jag automatiskt ut hande för att hälsa. Men icke. De tog mig ca 2 veckor om inte till å med 3 att komma in i kindpussandet. Kände mig inte alls bekväm me de i början för att vara ärlig. Men nu har jag inga alls problem med de.
De är ett typiskt exempel på hur olika kulturer är å hur olika personligheter man får genom sin kultur. De är spännande men samtidigt väldigt förvirrande i början.

http://www.youtube.com/watch?v=-HzNuyyDlU0

Miss you all, take care
love Jessica


Kommentarer
Postat av: denise

ååh! älskar den reklamen ;D <3

2009-09-22 @ 18:59:28
URL: http://diddiis.webblogg.se/
Postat av: Soffy

hahaha jag vet! hatar dedär med "how are you?". precis så som du säger, svarar man så kollar dem på en som om man är dum i huvudet och om man inte svarar s åkollar dem på en som om man är oförskämd. hatar när dem frågar det! :D yeeessss jag är inte ensam om det! följer din blogg, du verkar ha det suveränt. sjukt avis!



pusskram

2009-09-23 @ 09:54:49
URL: http://mahaoo.blogg.se/
Postat av: jess

jaa reklamen är grym å man känner faktiskt igen sig i den =P

åh va skönt att höra att du känner samma förvirring som jag! =) va glad jag blir att du följer den! jag har de jätte bra =)

hur går de för dig då? skulle inte du satsa på au pair?

puss å kram

2009-09-23 @ 17:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0