Washington DC -ett minne för livet

I lördags morse kl. 7 rullade den röda Subarun uppför garageuppfarten. De va dags att ge sig av på de stora äventyret. Jag, Emma, Evylyn å Emilie hade inte planerat ngt mer än ett bokat hotell å att ha väldigt kul. Bilresan till Washington gick bra. De rullade på, solen sken å utsikten över broarna vi åkte över var helt fantastisk. Vid 1-tiden rullade vi in i Washington, hittade vårt hotell (HOLIDAY INN!!) ;), checkade in å tog oss ut i solen för en lunch på ett litet fik. Vi bodde i Georgetown, så vi hade nära till gator fulla me affärer å fik. Efter lunchen åkte vi till Lincoln Memorial, World War II Monument, Vita huset, The Capital å så såg vi lite andra kända å fina byggnader på håll. Vi fotade å bara mös av de fina vädret å den underbara staden. Vi åkte även till National Air & Space Museum där vi spenderade ca 45 min- 1 timme. Vi åt middag på en liten restaurang; potatismos å köttfärslimpa. De har nog aldrig smakat så gudomligt me tanke på hur länge sen de va jag åt de sist. Efter middagen tog vi oss tillbaka till hotellet för dusch å ombyte.
Vi tog en taxi till första stället, Rhinos(?) där vi mötte upp 3 danskar vi mötte tidigare på dagen. Alla bestämde sig för att lämna stället å åka vidare. Vi hamnade på The Park, där vi kom in alldeles gratis. Vi tappade bort danskarna under vägen. Inne på The Park träffade vi en vakt som va svensk. Eller han kunde iaf svenska å hade bott i Sverige. Vi berättade för honom att vi inte gillade stället så mkt så han följde oss till ett annat ställe runt hörnan; Lima, där vi oxå kom in utan att betala. När vi tröttnat på även detta ställe gick vi över gatan till Lotus. Där fanns en vakt som va dvärg. Jag skojar inte, han va upp till knäna på mig, verkligen minidvärg! Efter ett litet snack me honom kom vi även in där gratis. Vi stannade där till stängning å följde sen me en vakt till en efterfest i en lägenhet strax intill bargatan. Vi hade ostprovning fram till kl halv 6 på morgonen då vi tog en taxi till hotellet. Jag å Evylyn tog en sväng upp på kyrkogården som låg brevid hotellet å hade en egen lite efterfest =P
Aldrig förr har en säng känts så skön efter en så lång å händelserik dag.

Vaknade vid 10 på söndagsmorgonen. Efter min å Evylyns paniktimme (av olika anledningar) kunde vi lugna ner oss, ta en dusch å plocka ihop sakerna. De blev frukost på samma fik där vi åt lunch på lördagen, sen åkte vi till Vita Huset för att få en närmare titt där å även fota. För när vi skulle gå dit igår kom vi inte ända fram pga av att dom stängde av där av ngn anledning precis när vi kom.
Solen stekte å de gick att gå utan jacka, första advent utan jacka, kan ni fatta?! När vi kom tillbaka till bilen hade vi, som många andra, fått böter. Aja, inget kunde sabba den här helgen å dessutom va vi 4 å splitta bötern på, så de va ingen big deal. Vi lämnade Washington strax efter 2 mitt på dagen. När de va min tur att köra kom "the major delays". De va tvärnit. Under 2 timmar va de nästan helt hopplöst. Men vi deppade inte ihop för de! Vi sjöng å lekte lekar, allt för att fördröja tiden å glömma bort den tröga trafiken.
Halv 11 på kvällen rullade den röda Subarun upp på garageuppfarten hemma. Äntligen hemma, men satan så kul vi haft! Vi har verkligen haft ett sjukt flyt me allt; fått parkeringar hur lätt som helst, haft toppenväder, hunnit me allt vi ville, inte gjort av me så mkt pengar som vi borde me tanke på dom fria entreerna vi lyckades få å dessutom har vi haft så himla kul!

OB- en korv man steker lite för länge så den spricker

Resans låt var given me tanke på hotellets namn; We at the hotel, motel, HOLIDAY INN

Miss you all, take care
love Jessica

Postat av: Sofia Andersson

Guh vad härligt det låter! Har alltid velat till Washington (och New York också såklart, men det är väl vardagsmat för dig nu :P ).

Måste säga att jag är grymt avundsjuk på dig. Fast det visste du kanske redan, för vem skulle inte vara det..

Brukar kolla in ibland för att se vad du har för dig där borta och det gör ju inte direkt att man längtar ifrån kalla, tråkiga Sverige mindre.(Det har ju dock varit det varmaste hösten sen typ 1800-talet, men vi kan inte gå runt utan jacka som vissa andra ändå ;) )

Ha det bra vännen!

Många kramar!

2009-12-01 @ 18:13:17
Postat av: jess

du borde verkligen åka till Washington! de är så himla fint där å mysigt. dessutom finns de så mkt att se å så mkt fina byggnader! å New York är givet, dit måste man minst en gång i livet. men dom du säger, de börjar bli som mitt hem.

här har de oxå varit kanon väder! idag va de riktigt varmt faktiskt. säkert iaf 15 grader. sjukt.